Μεθαύριο ο διαγωνισμός για τα περιφερειακά αεροδρόμια. Στην Α ομάδα η Κεφαλονιά.

Προθεσμία εως την Παρασκευή, 31 Μαΐου, έχουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές για να καταθέσουν τις δεσμευτικές προσφορές τους, στο πλαίσιο των διαγωνισμών που διεξάγει το ΤΑΙΠΕΔ για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Το ενδιαφέρον συμμετοχής στον εν λόγω διαγωνισμό καταγράφεται σημαντικό.

Μάλιστα αυτός είναι και ο λόγος που χθες το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε στους ενδιαφερόμενους μία ακόμη προθεσμία, έως αύριο, προκειμένου να υποβάλουν ερωτήματά τους. Έως τώρα το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου έχει χρειαστεί να παράσχει στους ενδιαφερόμενους σειρά διευκρινίσεων επί του διαγωνισμού και της διαδικασίας.

Το αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον, όπως καταγράφεται έως τώρα, έχει δημιουργήσει προσδοκίες ότι ο συγκεκριμένος διαγωνισμός μπορεί να στεφθεί με επιτυχία.

Οι μνηστήρες
Μεταξύ των σχημάτων που έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους και αναμένεται ότι θα δώσουν το "παρών" στη συνέχεια του διαγωνισμού περιλαμβάνονται ο γαλλικός κατασκευαστικός όμιλος Vinci, που πρόσφατα πλειοδότησε στον αντίστοιχο διαγωνισμό που διεξήγαγε η κυβέρνηση της Πορτογαλίας αναλαμβάνοντας τη διαχείριση των αεροδρομίων της χώρας, η γερμανική εταιρεία Fraport, που είναι η διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης, αλλά και η Corporation America, η οποία, με έδρα την Αργεντινή, διαχειρίζεται ένα σύνολο 49 αεροδρομίων στη Λατινική Αμερική και στην Ευρώπη.

Επίσης να αναφέρουμε ότι ενδιαφέρον για συμμετοχή στον εν λόγω διαγωνισμό έχει εκδηλωθεί από την πλευρά του Αερολιμένα Αθηνών.

Δύο συστάδες
Το σχέδιο που προωθεί το υπουργείο Ανάπτυξης προβλέπει την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων σε δύο σχήματα, όπου, ανάλογα με τους ενδιαφερομένους, θα ενταχθούν από 7 έως 10 αεροδρόμια.

Ειδικότερα, η Ομάδα Α περιλαμβάνει βασικά τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας. Αν όμως υπάρξει ενδιαφέρον, ο επενδυτής έχει τη δυνατότητα να εντάξει στη συγκεκριμένη ομάδα και κάποιο από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Νέας Αγχιάλου.

Τον βασικό κορμό της Ομάδας Β αποτελούν τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου, ενώ υπάρχει η δυνατότητα για επιπλέον προσθήκες από τα εξής: Λήμνου, Χίου, Καρπάθου και Νέας Αγχιάλου. Η παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης είναι για 30+10 έτη.

Βεβαίως, να σημειώσουμε ότι το ενδιαφέρον των επενδυτών συγκεντρώνουν κυρίως τα μεγάλα περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία διακινούν και τον κύριο όγκο της επιβατικής κίνησης. Πρόκειται για τους αερολιμένες Ρόδου, Θεσσαλονίκης, Κω, Κέρκυρας και Χανίων, τα οποία υπολογίζεται ότι την τρέχουσα χρονιά θα εξυπηρετήσουν πάνω από το 70% της επιβατικής κίνησης που θα εξυπηρετήσουν όλα τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, δηλαδή όλοι οι αερολιμένες πλην του αεροδρομίου της Αθήνας και του Ηρακλείου.

Κριτική
Το υπουργείο Ανάπτυξης, Υποδομών και Μεταφορών, που είχε την ευθύνη για το σχέδιο της αποκρατικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων, υποστηρίζει ότι μέσω της διαδικασίας αυτής θα αναδειχθεί η κρυμμένη υπεραξία τους. Μάλιστα όπως αναφέρει συχνά-πυκνά ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης τα αεροδρόμια θα σταματήσουν να είναι πίστες προσγείωσης και απογείωσης και θα μετατραπούν σε πόλους ανάπτυξης.

Ωστόσο, από την άλλη πλευρά, δεν απουσιάζει και η κριτική, η οποία εστιάζει κυρίως στο ότι ο σχεδιασμός δημιουργεί ουσιαστικά μονοπωλιακές καταστάσεις, αφού πολλά αεροδρόμια θα περάσουν στα χέρια του ίδιου επενδυτή. Η κυβερνητική απάντηση στην κριτική αυτή είναι ότι η διαδικασία προβλέπει δικλίδες ασφαλείας πως τα τέλη των αεροδρομίων δεν θα εκτοξευθούν σε υψηλά επίπεδα πλήττοντας τον ελληνικό τουρισμό.

Κινεζικό ενδιαφέρον για το Καστέλι
Να σημειώσουμε, τέλος, ότι μια κατηγορία από μόνο του αποτελεί το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι, το οποίο δεν εντάχθηκε σε καμία από τις δύο ομάδες, αλλά προκρίθηκε η επιλογή το έργο να προχωρήσει με ξεχωριστή σύμβαση παραχώρησης.

Πρόκειται για έναν διαγωνισμό στον οποίο αναμένεται ότι θα υπάρξει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Μάλιστα την πρόθεσή τους να είναι υποψήφιοι για την ανάληψη του εν λόγω έργου έχουν ήδη εκδηλώσει Κινέζοι επενδυτές της εταιρείας επενδύσεων Fosun.

Πηγή:euro2day.gr

Σχόλια