Στο ράφι, 21 περιφερειακά αεροδρόμια.

Ερωτήματα θέτουν οι τρεις διεκδικητές τουλάχιστον για τα 4 από τα 21 που είναι στον κατάλογο του ΤΑΙΠΕΔ προς ιδιωτικοποίηση.
Στα… αζήτητα είναι ακόμη και αεροδρόμια που περιλαμβάνονται στον κατάλογο του ΤΑΙΠΕΔ με τις προς ιδιωτικοποίηση περιφερειακές εγκαταστάσεις. Οι προσφορές των τριών διεκδικητών δεν έχουν ακόμη ανοίξει, αλλά ενημερωμένη πηγή θεωρεί βέβαιο ότι από το πακέτο των 21 περιφερειακών αεροδρομίων έχουν μπει ερωτηματικά τουλάχιστον σε τέσσερα. «Εχουν ενστάσεις ακόμη και για τη Μυτιλήνη», είπε στην «Εφ.Συν.». 
Θεωρούν ότι η επιβατική κίνηση είναι μικρή και χρειάζονται μεγάλες επενδύσεις σε κτιριακές εγκαταστάσεις, που σήμερα μόλις φτάνουν τα 3.000 τετραγωνικά, για να φέρει τα κέρδη που αναμένουν. Στην ίδια κατηγορία βρίσκεται και η Χίος, η οποία όμως διαθέτει «ελεύθερη ζώνη» 120 στεμμάτων, με απαλλοτριώσεις που έγιναν το 2003 και το 2012, όπου μπορεί να «ξεφυτρώσει» εμπορικό κέντρο και έτσι δεν τη θεωρούν τόσο προβληματική.
Οι διεκδικητές των περιφερειακών αεροδρομίων είναι φανερό ότι ενδιαφέρονται μόνο για εννέα αεροδρόμια (Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Χανιά, Ρόδος, Κως, Σαντορίνη, Μύκονος, Κεφαλονιά και Ζάκυνθος), που εξυπηρετούν πάνω από το 80% της επιβατικής κίνησης και ετοιμάζουν τους όρους τους για να δεχθούν κάποια από τα υπόλοιπα 12.

Ο «κεφαλικός» φόρος

Σημείο αιχμής είναι ο νέος «κεφαλικός» φόρος, που μπορεί να διαμορφωθεί έως τα 14,5 ευρώ ανά
επιβάτη για την περίοδο κατασκευής των υποδομών και στη συνέχεια να φτάσει έως και τα 20 ευρώ. Η επιβάρυνση είναι σημαντική και γι’ αυτό έχουν ξεσηκωθεί οι τοπικές κοινωνίες, με πρωταγωνιστές τους 88 φορείς από τα Ιόνια νησιά και την Κρήτη. Φοβούνται ότι τα ακριβά αεροδρόμια θα πλήξουν τον τουρισμό αλλά και τις παραγωγικές δυνάμεις.
«Το κράτος πρέπει να διαδραματίζει ρυθμιστικό, εποπτικό και ελεγκτικό ρόλο για να διασφαλιστεί η λειτουργία των αγορών σε ένα καθεστώς υγιούς ανταγωνισμού», επισημαίνει το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας, που εμμέσως κάνει λόγο για δημιουργία καρτέλ το οποίο θα διαμορφώνει τιμές εισιτηρίων και τέλη.
Οι διεκδικητές των αεροδρομίων έχουν επίσης ζητήσει να αυξηθεί ο χρόνος παραχώρησης από τα 30 στα 40 χρόνια, με δυνατότητα επέκτασης, αίτημα που φαίνεται να αποδέχεται κατ’ αρχήν το ΤΑΙΠΕΔ.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με την κυβέρνηση έχει πέσει και το Καστέλι, το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, που θα κατασκευαστεί με χωριστό διαγωνισμό. Το δεύτερο σε επιβατική κίνηση αεροδρόμιο της χώρας, μετά το «Ελ. Βενιζέλος», είναι έξω από το πακέτο των 21 περιφερειακών αεροδρομίων που περιλαμβάνει ο κατάλογος του ΤΑΙΠΕΔ.

Οι «εθνικοί εργολάβοι», που έχουν καθοριστικό ρόλο και στους τρεις ομίλους που συμμετέχουν στην τελική φάση του διαγωνισμού, επιθυμούν να το περιλάβουν στο «παιχνίδι». Δεν είναι τυχαίο ότι πληθαίνουν οι φωνές που ζητούν να ματαιωθούν οι νέες εγκαταστάσεις στο Καστέλι, αλλά να εκσυγχρονιστεί το «Νίκος Καζαντζάκης» με επέκταση σε γειτονικούς χώρους που ανήκουν σε φορείς του Δημοσίου, κυρίως στον Στρατό.

ΠΗΓΉ: Εφημερίδα των Συντακτών

Σχόλια